Information Builders levert business intelligence bij RIVM

Amstelveen/Bilthoven, 18 December 2007

Information Builders, ontwikkelaar van business intelligence- en integratiesoftware, gaat samen met ICT-dienstverlener VLC zijn BI-oplossing WebFocus implementeren bij het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Het RIVM zal WebFocus inzetten om over internationale en nationale onderzoeksdata te rapporteren, en analyses en grafieken vervolgens via contentmanagementsysteem Tridion met verschillende doelgroepen (online) te delen. Het is de eerste keer dat WebFocus in het veelgebruikte content managementsysteem Tridion wordt geïntegreerd.

Na een selectieprocedure onder begeleiding van VLC en een ‘proof of concept’ in samenwerking met Information Builders bleek WebFocus het beste tegemoet te komen aan de vereisten van het RIVM op het gebied van complexe rapportagewensen, integratie in de bestaande webarchitectuur en onderhoudskosten. Deze week zijn de eerste veertig rapporten live gegaan.

Het RIVM publiceert jaarlijks honderden rapporten en adviezen om wetenschappelijke kennis beschikbaar te maken voor overheden en professionals op het gebied van gezondheid, voeding en milieu. Met WebFocus kunnen onderzoekers van het RIVM grote hoeveelheden data in praktische rapportages weergeven en analyseren. Daarnaast kunnen de webredacteuren door de integratie van WebFocus met Tridion gemakkelijk complexe grafieken en rapportages online publiceren. Deze functionaliteit maakt gebruik van bestaande infrastructuur, processen en kennis bij eigen medewerkers. Power users, zoals beleidsmakers en medewerkers van GGD’s, kunnen online in de rapportages van WebFocus werken om zelf analyses en grafieken te genereren.

Bob van der Kuijl, projectmanager bij het RIVM: “Na een grondig selectietraject hebben we gekozen voor WebFocus. De business intelligence-suite vervult een aantal complexe grafiek- en rapportwensen die hiervoor niet mogelijk waren. De combinatie met Tridion maakt het voor onze medewerkers mogelijk om over meer data te rapporteren en publiceren; hiermee kunnen we een kerntaak van onze organisatie sneller en tegen minder kosten vervullen.”