Coty: binnen zes maanden meer dan 400 procent ROI op integratiesoftware van Information Builders

Haarlem, 23 Mei 2007

Coty Inc., een van ’s werelds grootste producenten van geuren, heeft binnen zes maanden 415 procent return on investment (ROI) behaald op software van Information Builders bij de integratie van de IT-infrastructuur van Unilever Cosmetics International (UCI). Coty nam UCI in 2005 over en realiseerde de samenvoeging van de IT-systemen met iWay integratiesoftware. Gezien de snelheid van de integratie verwacht Coty de komende jaren miljoenen dollars aan synergievoordelen te behalen uit de overname.

Dave Berry, senior vice president en CIO van Coty: “Zonder iWay waren we nooit in staat geweest Unilever zo snel te integreren. Het handmatig programmeren zou minstens een jaar geduurd hebben. Als we onze deadline niet hadden gehaald, had ons dat miljoenen gekost en had dit mogelijk effect gehad op onze inkomsten. Information Builders heeft zijn reputatie waargemaakt door dit grote, complexe integratieproject aan te kunnen. Het heeft ons nu al geweldige ROI opgeleverd, inclusief de volledige terugbetaling van het project in twee maanden.”

Van aankoop naar asset
Na de aankoop van Unilever Cosmetics International in 2005 wilde Coty de IT-structuur van Unilever zo snel mogelijk integreren om gebruik te maken van synergievoordelen en inkomsten veilig te stellen in een veranderende zakelijke omgeving. Daarnaast moest Coty zijn eigen systemen integreren met IBM om zijn inkoopactiviteiten aan IBM uit te kunnen besteden.

De doelen van het project waren uitgebreid en omvatten onder meer de integratie van een complexe infrastructuur met meerdere ERP-platforms en databases, een besparing in personeelskosten door handmatig programmeren te vermijden en toegang tot real time informatie vanuit sales en de supply chain.

De belangrijkste resultaten waren:

• de snelle integratie van de IT-infrastructuren van Coty en Unilever – afgerond in vijf maanden met een netto voordeel van miljoenen dollars;
  • de integratie van de systemen van Coty met die van IBM voor de uitbesteding van inkoopactiviteiten, tegelijkertijd met het integratietraject van UCI;
  • een fundament voor real-time werken: een service-oriented architecture (SOA), die het mogelijk maakt om te handelen op basis van up to date informatie;
  • de keuze van iWay als het integratieplatform voor de implementatie van SAP in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

John Senor, president van iWay Software: “De simpele ‘point-and-click’ interface van iWay biedt een snelle methode om krachtige, herbruikbare zakelijke services te maken vanuit elke bestaande applicatie zonder te hoeven programmeren. Bedrijven kunnen daardoor kosteneffectief een fundament leggen voor groei.”

“Coty gebruikt iWay SOA Middleware om messaging en de transfer van gegevens via XML met elkaar te verbinden. De inkoopapplicatie van IBM die Coty gebruikt is ook via XML ontsloten. Dit biedt nog een ander zakelijk voordeel: Coty kan integreren met externe partijen die niet van één type code afhankelijk zijn,” aldus Senor.

In de toekomst kan Coty aankopen nog sneller integreren, omdat het bedrijf met iWay herbruikbare elementen heeft gebouwd die ingezet kunnen worden om zakelijke services en de onderliggende IT-infrastructuur met elkaar te verbinden. Daarnaast heeft het bedrijf nu alles in huis om web services in te zetten voor het contact met leveranciers, partners en klanten.

Over Coty

Coty Inc. werd in 1904 opgericht in Parijs door François Coty, de grondlegger van de moderne geurenindustrie en biedt consumenten in 91 landen wereldwijd vernieuwende producten. Coty is ’s werelds grootste producent van geuren en schoonheidsproducten met jaarlijkse netto verkopen van USD 3,2 miljard. Gedreven door ondernemersgeest, passie, innovatie en creativiteit heeft Coty een unieke portefeuille van veertig merken van designers en beroemdheden. Voor meer informatie, kijk op www.coty.com.