Alpha Bank kiest voor BI- en integratieomgeving van Information Builders

Eén van Griekenlands grootste financiële dienstverleners implementeert WebFOCUS en iWay Software voor ondersteuning tijdens Griekse economische crisis

Amstelveen, 15 Augustus 2011

Alpha Bank, één van de grootste financiële dienstverleners in Griekenland, heeft een operationele rapportage- en enterprise-integratie omgeving geïmplementeerd van Information Builders, ontwikkelaar van Business Intelligence (BI) en integratiesoftware, om financiële toezichthouders snel van informatie te voorzien en gebruikers in staat te stellen snel op veranderingen in de wereldwijde financiële markten te reageren. Alpha Bank zet deze technologie in om aan verzoeken van de Centrale Bank van Griekenland te voldoen en de winstgevendheid en goede klantrelaties te behouden. De BI- en integratie-oplossingen van Information Builders zijn gebouwd op een gemeenschappelijke architectuur, waardoor de bank alle werkzaamheden kan stroomlijnen; van data-acquisitie (zoals het vergaren van data, bewaken van de datakwaliteit en verplaatsen van data) tot informatielevering (zoals rapportage, analyse en distributie).

Na jaren van ongeremde uitgaven en een gebrek aan strikte financiële hervorming, is de nationale schuld en het tekort van Griekenland flink gestegen. Zoals veel andere financiële instellingen in deze onrustige economie, dient Alpha Bank voldoende liquiditeit en goede bancaire relaties te behouden en te reageren op dagelijkse verzoeken van toezichthouders van de Centrale Bank van Griekenland. Om de vereiste gegevens aan te leveren, maakt de bank gebruik van Information Builders' software om informatie over beleggingen, hypotheken, creditcards, consumptieve leningen, leasing-pakketten, verzekeringen, lopende rekeningen, spaarrekeningen en andere bancaire producten te analyseren. Gebruikers vertrouwen op WebFOCUS om toegang te krijgen tot een data mart van geconsolideerde informatie, die elke nacht wordt geladen door iWay DataMigrator. De data mart beheert de dagelijks binnenkomende gegevens van klanten, producten, business units, vestigingen en de specifieke rekeningen in de negen landen waarin Alpha Bank actief is. "We hebben nu dagelijks nauwkeurige en gedetailleerde informatie op het niveau van klantaccounts", zegt Dimitrios Dassios, MIS divisiemanager bij Alpha Bank. "Tijdens het dieptepunt van de crisis werd van ons verwacht dat we rapporten die we voorheen maandelijks indienden, ineens dagelijks bij de Centrale Bank aanleverden. Met onze vorige rapportage-omgeving zou het enorm veel werk zijn om deze rapportage dagelijks op te stellen. Daarnaast hadden we geen vertrouwen in de kwaliteit van de onderliggende data. Wanneer de Centrale Bank ons nu om een rapportage verzoekt, kunnen we deze direct aanleveren en weten we dat de data juist is."

Information Builders heeft een end-to-end-oplossing geleverd om al deze informatie samen te voegen in een geconsolideerde database en heeft vervolgens een methode ontwikkeld om toegang tot deze informatie te krijgen, en deze te managen en te analyseren", zegt George Kyriakidis, projectmanager bij Applied Science, een partner van Information Builders die het voortouw heeft genomen in het BI-initiatief. "In combinatie met WebFOCUS levert iWay DataMigrator gemeenschappelijke metadata en een eenvoudige manier om data dictionaries te produceren. De twee producten werken heel goed samen om een gemeenschappelijk platform te creëren."

iWay's geautomatiseerde datakwaliteit-functie stelt de bank in staat om inconsistenties in data te elimineren, de data mart te vullen met schone en consistente data en voor elke laad-procedure accurate en controleerbare error logs bij te houden. Wanneer alle informatie op één plaats geïntegreerd is, kunnen managers accurate rapporten produceren om rente real-time aan te passen. "Hoe sneller we de impact van rentefluctuaties op ons diverse productaanbod kunnen monitoren, hoe meer aantrekkelijke tarieven we kunnen bieden aan klanten, met behoud van een rendabele spreiding", legt Dassios uit. "Vooral in tijden van crisis, wanneer kosten van middelen snel kunnen veranderen, is dit belangrijk."

Alpha Bank gebruikt WebFOCUS tevens om het gedrag van grote klanten te monitoren, aangezien hun acties trends voorspellen die op het gehele klantenbestand van invloed kunnen zijn. Wanneer bijvoorbeeld de verhouding tussen stortingen en opnames uit balans raakt, kan de bank met belangrijke klanten opnieuw onderhandelen over de voorwaarden, om te voorkomen dat zij failliet gaan. Andere WebFOCUS-rapporten monitoren trends met betrekking tot consumentenkredieten, die waardevolle inzichten verschaffen aan zowel intern personeel als toezichthouders.

"Alpha Bank heeft de kracht van Business Analytics ontdekt om patronen en trends in bedrijfsdata waar te nemen, die vervolgens kunnen worden benut om planning en besluitvorming sneller en slimmer te laten verlopen", zegt Jon M. Deutsch, vice-president en directeur van Information Builders' Financial Practice. "Gewapend met actuele en accurate informatie kan de bank haar strategie en fundamentele inzichten voortdurend afstemmen, om zo een bijdrage te leveren aan het economisch herstel van het land."

Over de Alpha Bank Group

De Alpha Bank Group is één van de grootste financiële dienstverleningsgroepen in Griekenland en biedt een breed scala aan diensten, waaronder retail-, MKB- en corporate banking, creditcards, vermogensbeheer, investment banking, private banking, makelarij, leasing en factoring. De Alpha Bank Group is ook actief in de internationale financiële markt met kantoren in Cyprus, Roemenië, Bulgarije, Servië, Oekraïne, Albanië, F.Y.R.O.M. en het Verenigd Koninkrijk.