Information Builders rapporteert uitstekend eerste kwartaal

Meer omzet, expansie wereldwijd en klantgerichte Business Intelligence

Amstelveen, 10 Mei 2012

Information Builders, de onafhankelijke ontwikkelaar van oplossingen voor Business Intelligence (BI), data-integriteit en integratie, meldt een uitstekend eerste kwartaal (Q01) van 2012. Information Builders zag de opbrengsten toenemen, breidde uit in nieuwe regio's, behield de koppositie in de markt voor customer-facing BI, lanceerde nieuwe productfunctionaliteiten en oogstte erkenning zowel uit de sector als van de belangrijkste onderzoeksbureaus.

Opbrengsten
De licentieopbrengsten in Noord-Amerika van het WebFOCUS BI-platform en de iWay Software integratiesuite namen in het eerste kwartaal ten opzichte van het eerste kwartaal van 2011 toe met 33%. Internationaal groeide de licentieomzet met 8,7% jaar-op-jaar. Information Builders' Global Markets rapporteert een totale groei van 4,7% aan opbrengsten uit software in Q01; in Noord-Amerika bedroeg het groeipercentage 18,4%.

Customer-Facing BI
Het is een groeiende trend om de klantentrouw en de klanttevredenheid te verhogen door BI uit te breiden naar buiten de onderneming. In Q01 heeft Information Builders haar marktleiderschap op dit gebied verder verstevigd. Het bedrijf heeft een nieuwe klantovereenkomst afgesloten met iovation, dat oplossingen biedt voor reputatiebescherming en fraudebestrijding en dat WebFOCUS gebruikt om de klanten real-time toegang te geven tot bedrijfskritische informatie. Door BI in te bedden in haar software-as-a-service (SaaS) oplossing stelt iovation haar klanten in staat om complexe queries los te laten op data zoals transactiedetails, device logs, verdachte websitebezoekers en online dreigingen. Een voorbeeld van organisaties die de oplossingen van Information Builders gebruiken om data-analyse extern mogelijk te maken is het Pennsylvania State Police Department (PSP), dat een portal heeft gemaakt waarop politieagenten en burgers toegang hebben tot real-time misdaadgegevens waardoor de gemeenschap meer mogelijkheden heeft gekregen om misdaad te monitoren. Een ander voorbeeld is de uitgever van jaarboeken Walsworth, die de bedrijfsprocessen versnelt door de klanten toegang te geven tot het op WebFOCUS-gebaseerde reporting portal dat details bevat over de status van drukopdrachten, ingezonden content, proefdrukken en deadlines. DealerTrack, een leverancier van software en services voor de automobielindustrie, gebruikt extern data dashboards om dealers te helpen de beste klanten te identificeren, up-sell mogelijkheden te onderkennen en hun back-offices zo efficiënt mogelijk te runnen.

Productuitbreidingen
Het eerste kwartaal van 2012 liet verder de lancering zien van Information Builders' WebFOCUS Hyperstage, een high-speed, kolom-georiënteerde datastore voor het sneller verwerken van grote datasets. De query-optimized Hyperstage is rechtstreeks ingebed in de WebFOCUS-omgeving, gebruikt intelligente analyses om de snelheid en efficiency te verhogen van applicaties die hoog-frequente, dan wel ad-hoc of ongeplande queries afhandelen en van applicaties die grote datavolumes consumeren. Information Builders heeft voor de komende maanden verdere productuitbreidingen gepland die klanten moeten helpen om tegemoet te komen aan de uitdagingen op het gebied van big data.

Wereldwijde expansie
Information Builders is in Q1 2012 verder gegaan met uitbreiding in de wereldwijde markten. Aan het einde van januari 2012 is WebFOCUS geïmplementeerd bij meer dan 1.000 bedrijven in Japan. Information Builders expandeerde eveneens naar Singapore, Maleisië, India en Indonesië. Het bedrijf vergrootte zijn aanwezigheid in Zuid-Afrika en kreeg tal van nieuwe klanten in alle geografische regio's.

Awards en bekroningen
De erkenning van de sector die Information Builders in Q1 2012 ten deel viel, omvatte onder meer de ranking als 'Leader' in Gartner's "Magic Quadrant for Business Intelligence Platforms." Verder behaalde het klantenserviceteam van het bedrijf driemaal Brons bij de zesde editie van de jaarlijkse Stevie Awards for Sales and Customer Service als eerbetoon voor de doorlopende gerichtheid op klantenservice.
"Tal van marktanalisten hebben voorspeld dat de BI-industrie significante groei zal ervaren omdat organisaties zich geconfronteerd zien met het moeten analyseren van steeds grotere hoeveelheden data vanuit een groeiend aantal bronnen," zegt Gerald Cohen, president en CEO van Information Builders. "De sterke resultaten van Information Builders in het eerste kwartaal van 2012 onderstrepen het feit dat BI’s populariteit inderdaad groeiende is. Naast de uitdaging om grote datasets te moeten analyseren worden organisaties zich bewust van de waarde van het uitbreiden van de mogelijkheden voor data-analyse naar buiten de onderneming. Ik ben ervan overtuigd dat deze twee gebieden de groei van de sectoren bepalen in het jaar dat voor ons ligt."

Information Builders levert software en diensten waarmee commerciële organisaties, overheidsinstellingen en onderwijsinstellingen slimmere beslissingen kunnen nemen en processen kunnen stroomlijnen. De software van het bedrijf is geïnstalleerd op tienduizenden locaties en bedient miljoenen gebruikers. Information Builders' WebFOCUS business intelligence (BI) platform levert sterk schaalbare informatie-applicaties, analyse-oplossingen en klantgerichte portals aan de nieuwe generatie informatiegebruikers, voor de realisatie van onderscheidende bedrijfsresultaten. Information Builders' iWay Software integratieplatform stelt bedrijven in staat om optimaal gebruik te maken van hun informatiebronnen. Zij kunnen hiermee hun interne en business-to-business processen stroomlijnen en tegelijkertijd de algehele toegankelijkheid en betrouwbaarheid van informatie verbeteren, ongeacht de complexiteit van de omgeving. Het hoofdkantoor van Information Builders is gevestigd in New York City en het bedrijf heeft 60 kantoren wereldwijd. Het bedrijf telt 1.350 medewerkers en heeft significante samenwerkingsverbanden met toonaangevende partners in de markt. Ga voor meer informatie over Information Builders naar informationbuilders.nl of volg Information Builders via @infobldrsINTL.